fbpx

Λονδίνο 2012: Οι αγώνες των social media

Ξεκινάνε σήμερα οι 30οι Ολυμπιακοί Αγώνες  με το Λονδίνο να γίνεται η πρώτη πόλη που φιλοξενεί για τρίτη φορά Ολυμπιακούς Αγώνες (1908, 1948, 2012). Πριν ακόμα ξεκινήσουν οι αγώνες, έχουν ήδη χαρακτηριστεί ως οι αγώνες των social media και όχι άδικα.

Ημέρες μετά την πρόκριση της Gabrielle Douglas στην Ολυμπιακή ομάδα γυμναστικής των Η.Π.Α., η νεαρή αθλήτρια ανέβασε την παρακάτω φωτογραφία στο προφίλ της στο Twitter. Η εικόνα απεικονίζει διάφορα καθημερινά προϊόντα τα οποία ήταν δώρο για την πρόκριση της στου Ολυμπιακόύς Αγώνες από τον χορηγό της, την Procter & Gamble. Η Gabrielle Douglas ευχαρίστησε τον χορηγό της με ένα tweet γνωστοποιώντας στους περίπου 29,000 followers της, την χορηγία της από την Procter & Gamble καθώς και πόσο ευχαριστημένη ήταν με το δώρο αυτό.

Μηνύματα σαν αυτό, αποτελούν την νέα τάση στις αθλητικές χορηγίες καθώς η ψηφιακή παρουσία ενός αθλητή στα social media (o αριθμός των φίλων στο Facebook και των followers στο twitter, η συχνή παρουσία του στα μέσα, η σχέση που έχει αναπτύξει με τους fans κτλπ.) παίζει πλέον καθοριστικό ρόλο στην σύναψη ή όχι μιας αθλητικής χορηγίας. Αποτελεί επίσης ¨νόρμα¨ η ύπαρξη ειδικών όρων στα συμβόλαια που κάνουν οι αθλητές με τους χορηγούς και οι οποίοι όροι προβλέπουν την υποχρεωτική προβολή/προώθηση των προϊόντων του χορηγού στους fans μέσω των social media.

Αρκετά τέτοια παραδείγματα λαμβάνουν χώρα στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου. O Usain Bolt “tweetαρε” την παρακάτω φωτογραφία που απεικονίζει ένα ψυγείο γεμάτο με το ισοτονικό ποτό Gatorade στους 620,000 followers του στο Twitter. Ο Michael Phelps, τονίζει την συνεργασία του με την Visa, το Head & Shoulders, και την ξενοδοχειακή αλυσίδα Hilton στους 5,4 εκατ. φίλους τους στο Facebook.

Αυτά τα παραδείγματα είναι ένας λόγος για τον οποίο οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Λονδίνου ονομάστηκαν οι αγώνες των social media. Ένας ακόμα λόγος είναι και η ραγδαία αύξηση των χρηστών στα social media. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι:
  • Το Facebook έχει 900 εκατ. χρήστες ενώ κατά την διάρκεια της Ολυμπιάδα του Πεκίνου αριθμούσε μόλις 100 εκατ.
  • Παρόμοια αύξηση έχει και το Twitter με τον αριθμό των χρηστών να φτάνει τα 140 εκατ. σε σχέση με τα 6 εκατ. του 2008.
  • Η Ολυμπιακή λαμπαδηδρομία συγκέντρωσε παραπάνω tweets σε μια μέρα απ’ όσα είχαν γίνει στην Ολυμπιάδα του Πεκίνου συνολικά!
  • Τα δημοφιλη social media Pinterest, Instagram και Foursquare δεν υπήρχαν καν το 2008.

Ένας επιπρόσθετος λόγος για την ονομασία social games, είναι ότι οι αθλητές έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τα social media όλο και περισσότερο σχηματίζοντας ένα εξαιρετικό δεσμό με το κοινό τους.  Αυτός ο δεσμός είναι και μια σπάνια ευκαιρία άμεσου διαλόγου με έναν αξιοσημείωτο αριθμό υποψήφιων πελατών οι οποίοι εκτίθενται έμμεσα σε διαφήμιση από τους αθλητές. Τι ισχυρότερη και αυθεντικότερη εμπειρία για κάποιο φίλο οποιοδήποτε αθλητή, από το να του προτείνει ποιο ισοτονικό ποτό να πιει ή ποια παπούτσια να φορέσει ο αθλητής που έχει σαν πρότυπο; Πόσο ποιο εύκολα περνάνε έτσι τα μηνύματα που θέλουν οι εταιρίες στο καταναλωτικό κοινό; Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η Stephanie Rice που ανέβασε στο Instagram μια φωτογραφία με ένα ζευγάρι παπούτσια NIKE που της χάρισε ο Kobe Bryant.

Oι εταιρίες σπεύουν να αρπάξουν τις νέες δυνατότητες που προσφέρουν απλόχερα τα social media και κυρίως να εκμεταλλευτούν την μοναδική ευκαιρία άμεσου διαλόγου με το καταναλωτικό κοινό. Έτσι πλέον οι εταιρίες δεν χρειάζεται να ξοδέψουν τεράστια ποσά για activation tactics, μιας και η συσχέτιση της χορηγού εταιρίας με τον χορηγούμενο αθλητή μπορεί να γίνει οικονομικότερα και αποτελεσματικότερα μέσω των social media.

Βέβαια όπως είδαμε και με το περιστατικό με την κα. Παπαχρήστου, η χρήση των social media πρέπει να γίνεται με προσοχή και πάντα με γνώμονα το καλό του αθλητή, γιατί αλλιώς μπορεί να γυρίσει boomerang. Επίσης οι αθλητές δεν θα πρέπει να προματάρουν τις εμπορικές τους συμφωνίες πάρα πολύ γιατί τότε υπάρχει ο κίνδυνος να ενοχλήσουν ή και να προσβάλουν το κοινό τους με την υπερβολική διαφήμιση. Τα μηνύματα για τους χορηγούς γίνονται αποδεκτά από το κοινό όσο αυτά θεωρούνται φιλικές συμβουλές από τον αθλητή και όχι όταν παίρνουν την μορφή αυστηρής διαφήμισης με την παραδοσιακή και απρόσωπη έννοια του όρου.

Επίσης πολλοί από τους χορηγούς των Ολυμπιακών αγώνων συμπεριλαμβανομένου των Procter & Gamble, Visa and General Electric έχουν ενσωματώσει την παρουσία των αθλητών στα social media στις καμπάνιες marketing. H General Electric δημιούργησε μια Facebook εφαρμογή  η οποία επιτρέπει τους χρήστες να γυμναστούν όπως ένας Ολυμπιονίκης. Η General Electric διάλεξε τους τέσσερις αθλητές (Sanders, Morgan, Johnson, Durant) κυρίως γιατί είχαν αξιοσημείωτη ψηφιακή παρουσία στα social media.

Ο Alex Huot, Head of social media της ΔΟΕ δήλωσε: “Είμαστε στην αρχή μιας νέας εποχής αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Λονδίνου θα είναι οι πιο πολυσυζητημένοι αγώνες , χάρη στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και της τεχνολογίας“. Είναι σίγουρο ότι κατά την διάρκεια των αγώνων, τα παραδείγματα που θα δικαιολογούν το χαρακτηρισμό “Λονδίνο 2012: Οι αγώνες των social media” θα αυξηθούν. Δεν μένει παρά να περιμένουμε.

Let the Games begin…

About Dimitris Christodoulou

Marketing Analytics Manager at IRONMAN and Founder of Sportman.gr

Check Also

Racecheck; Ένα Ελληνικό startup για την αξιολογήση αθλημάτων αντοχής

Τον περασμένο μήνα είχα την χαρά να συναντήσω τον Αλέξανδρο Τάντη, CEO και co-founder της Racecheck στα γραφεία τους στο Λονδίνο. Μαζί …