fbpx

Social media κανόνες & διαχείριση κρίσης

Στις 22 Ιουλίου η Βούλα Παπαχρήστου δημοσίευσε το συγκεκριμένο tweet:
Με τόσους Αφρικανούς στην Ελλάδα..Τουλάχιστον τα κουνούπια του δυτικού Νείλου..θα τρώνε σπιτικό φαγητό!!!

Το συγκεκριμένο tweet ήταν η αιτία για τον αποκλεισμό της κα. Παπαχρήστου από τους Ολυμπιακούς αγώνες του Λονδίνου.

Μετά από 3 ολόκληρες μέρες, όταν και το σχόλιό της στο twitter άρχισε να αναπαράγεται και το ζήτημα να παίρνει διαστάσεις, η νεαρή αθλήτρια προσπάθησε να ανακατασκευάσει.
Από την πλευρά μου ήταν ένα κακό & ατυχές αστείο. Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω σε διακρίσεις μεταξύ των ανθρώπων.βούλα Παπαχρήστου
Ζητώ συγνωμη αν άθελα μου προσεβαλα ανθρώπους!δεν εχω καμία αναμηξει με τα πολιτικά!!!ειμαι Αθλήτρια και μονο!!βούλα Παπαχρήστου
Όλα αυτα που συνέβησαν δεν με εκφράζουν ειμαι Αθλήτρια τίποτε αλλο!!Δεν συνηθιζω να προσβαλω ποτε κανέναν…δεν ειμαι αυτής της ιδεολογίας!βούλα Παπαχρήστου
Η αθλήτρια εξέδωσε και ανακοίνωση την οποία μπορείτε να βρείτε εδώ. Εμείς σαν Sportman.gr, δεν θα σταθούμε στο ανθρώπινο και πολιτικό σκέλος του συμβάντος, αλλά θα προσπαθήσουμε να δούμε πως αντιμετώπισαν το συμβάν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και αν υπήρχε ή όχι κάποιο σχέδιο διαχείρισης κρίσης.
apologized – TwitLonger — When you talk too much for Twitterβούλα Παπαχρήστου (@papaxristoutj). Posted Wednesday 25th July 2012 from Twitlonger … to apologize to my coach and my family. http://…

Social media policies

Είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα τα social media είναι ακόμα σε νηπιακό στάδιο. Ακόμα και οι μεγαλύτερες ομάδες, αθλητικές επιχειρήσεις, οργανισμοί, ομοσπονδίες στην Ελλάδα, δεν αντιμετωπίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με την δέουσα προσοχή. Τα social media απαιτούν χρόνο για να αποφέρουν την απαιτούμενη απόσβεση, απαιτούν διαρκή και συνεχή έλεγχο και πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ένα μέσο επικοινωνίας εφάμιλλο των παραδοσιακών μέσων μαζικής ενημέρωσης (εφημερίδες, ραδιόφωνο, τηλεόραση κτλπ.). 

Είναι επίσης γεγονός ότι οι άμεσα εμπλεκόμενοι, οι αθλητές δηλαδή, είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από τους αθλητικούς οργανισμούς  . Οι αθλητές έχουν καταφύγει στα social media για να επικοινωνούν με τους υποστηρικτές τους αλλά και για να “γεμίζουν” τις πολλές ώρες που περνούν μακριά από τα αγαπημένα τους πρόσωπα κατά την διάρκεια των επαγγελματικών τους υποχρεώσεων. Την ίδια ώρα, οι αθλητικοί οργανισμοί  έχουν αφήσει τους αθλητές τους να χρησιμοποιούν τα social media ανεξέλεγκτα. Σε καμία περίπτωση δεν υποστηρίζουμε ότι πρέπει να λογοκρίνονται οι αθλητές, ούτε να απαγορεύεται η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης,  όμως οι εταιρίες θα πρέπει να ορίσουν κάποιες βασικούς κανόνες χρήσης των social media για να προστατεύσουν τόσο τις ίδιες τις εταιρίες όσο και τους αθλητές τους. 
Την ίδια ώρα που στην Ελλάδα ένα tweet γίνεται η αιτία για τον αποκλεισμό της κα. Παπαχρήστου, στην Αγγλία η Premier League ανακοίνωσε ότι εξέδωσε οδηγίες χρήσης των social media σε όλες τις ομάδες, δείχνοντας τον σωστό δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν και οι Ελληνικοί αθλητικοί οργανισμοί. Οι οδηγίες αυτές έχουν σκοπό να προφυλάξουν τις ομάδες, να προλάβουν και να αποτρέψουν δυσάρεστα περιστατικά.
Βέβαια οι οδηγίες από μόνες τους δεν μπορούν να αλλάξουν πολλά εάν δεν συνδυαστούν με τα ανάλογα επιμορφωτικά σεμινάρια. Οι αθλητικοί οργανισμοί πρέπει να “μορφώσουν” και να μυήσουν τους αθλητές τους, στους σωστούς τρόπους χρήσης των social media μέσω επιμορφωτικών σεμιναρίων. Έτσι θα προστατεύσουν το brand name τόσο των ίδιων όσο και τον αθλητών τους και θα ελαχιστοποιήσουν τις πιθανότητες ύπαρξης ανάλογων περιστατικών.

Σχέδιο διαχείρισης κρίσης

Χειρισμοί EOE

Η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή (ΕΟΕ) αντέδρασε έγκαιρα και έγκυρα και σε σύντομο χρονικό διάστημα αποφάσισε τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστεί το περιστατικό με την κα. Παπαχρήστου. 

Η απόφαση για τον αποκλεισμός της Ελληνίδας αθλήτριας ήταν άμεση, έτσι η όλη υπόθεση δεν εξελίχθηκε σε σίριαλ κάτι που θα αμαύρωνε περισσότερο την εικόνα της ΕΟΕ αλλά και της Ελλάδας. Η ΕΟΕ μπορούσε να “πετάξει το μπαλάκι” στην Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή, αφαιρώντας από αυτήν το βάρος της απόφασης, όμως το αποτέλεσμα θα ήταν το ίδιο αφού σύμφωνα με τους κανόνες της ΔΟΕ για τα social media, ρατσιστικά σχόλια δεν γίνονται αποδεκτά (βλέπε παρακάτω). 
Πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι πέρασαν 3 ημέρες από την στιγμή που έγινε το επίμαχο tweet μέχρι να δημιουργηθεί ντόρος κάτι που αποδεικνύει ότι η ΕΟΕ δεν έχει το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό το οποίο θα μπορούσε να αντιμετωπίσει το θέμα εν την γενέσει του. 
Η ΕΟΕ έμεινε πιστή στον βασικότερο κανόνα διαχείρισης κρίσης που είναι οι άμεσες αποφάσεις και εν τέλει βγήκε κερδισμένη. Επίσης οι επικεφαλής της ελληνικής αποστολής στο Λονδίνο προχώρησαν σε συστάσεις προς τους Έλληνες αθλητές έτσι ώστε οι τελευταίοι να  αποφύγουν δηλώσεις είτε σε μέσα μαζικής ενημέρωσης είτε στα social media για γεγονότα που δεν έχουν σχέση με τον αθλητισμό.
MODERATION GUIDELINES FOR SOCIAL MEDIA The IOC has …At all times we ask our community members to respect the Olympic Charter http:// www.olympic.org/olympic-charter/documents-reports-studi…

Χειρισμοί κα. Παπαχρήστου

Η Βούλα Παπαχρήστου προσπάθησε να ανακατασκευάσει το νόημα του tweet της μέσω άλλων tweets καθώς επίσης εξέδωσε και σχετικά ανακοίνωση όπως είδαμε παραπάνω. 

Όλοι κάνουν λάθη και η συγνώμη γίνεται σεβαστή από το κοινό όπως έχουμε δει σε σε ανάλογα περιστατικά, αρκεί η συγγνώμη αυτή να είναι ειλικρινής και πραγματική. Στην περίπτωση της κα. Παπαχρήστου, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει μιας τα προφίλ που ακολουθεί στο Twitter αποδεικνύουν ότι η δήλωση συγγνώμης δεν είναι ειλικρινής (ανάμεσα στους χρήστες που ακολουθεί είναι η Χρυσή Αυγή, ο κ. Κασιδιάρης κτλπ. Δείτε όλη την λίστα εδώ). Το επίμαχο tweet δεν έχει μέχρι την στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο, σβηστεί. Το ίδιο ισχύει και με την φωτογραφία με τα όπλα. Η κα. Παχρήστου αρκέστηκε στο να αλλάξει το φόντο του προφίλ της (είχε την παρακάτω εικόνα με το λογότυπο του χορηγού). 
Η βέλτιστη για αυτήν στρατηγική θα ήταν να σβήσει τα επίμαχα tweets, να εκδώσει επίσημη ανακοίνωση, να θέσει τον εαυτό της στην διάθεση της ΕΟΕ αλλά και της ΔΟΕ για τις όποιες κυρώσεις και να ζητήσει συγγνώμη. Και όπως πολύ σωστά επισήμανε και μια χρήστης του Twitter:  
Όταν έχεις χορηγούς τη Samsung, την Adidas κ την P&G νοικιάζεις κάποιον να σου χειρίζεται τα social κ μιλάς με τον Κασιδιάρη στο τηλέφωνο…Sokolatitsa+
http://pic.twitter.com/MqbdVblFβούλα Παπαχρήστου

Ο ρόλος του στενού περιβάλλοντος

Πολλές φορές τα μέλη του στενού περιβάλλοντος ενός αθλητή, παίζουν τον ρόλο των social media policies ή ακόμα καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστεί ο αθλητής την όποια κρίση. Ο  προπονητής της κα. Παπαχρήστου μιλώντας στον NovaΣΠΟΡ FM 94,6, τόνισε:

 
Αν ήξερε την έκταση που θα έπαιρνε το θέμα, δεν θα έβαζε το σχόλιο. Γι’ αυτό ζήτησε και συγγνώμη. Το λάθος έχει γίνει τώρα, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Άκουσε ή είδε κάτι και το αναπαρήγαγε. Δεν έχει καμία σχέση με ρατσισμό. Δεν το σκέφτηκε, λειτούργησε λίγο παιδικά. Όμως θα μιλούσε σε μία καφετέρια, έτσι έγραψε στο Twitter. Σαν πατεράδες και προπονητές παρακαλούμε τα παιδιά μας να μην ασχολούνται με αυτά τα πράγματα. Να γιατί…“.


Διαβάζοντας τα παραπάνω μπορούμε να πούμε ότι: 

– Είναι φανερή η απουσία ύπαρξης κανόνων για την χρήση των social media

– Δεν έχει γίνει σαφές ότι τα social media είναι ένα μέσο ανάλογο των παραδοσιακών μέσων μαζικής ενημέρωσης 

– Υπάρχει λάθος προσέγγιση προς τα social media. Με την ανάλογη στρατηγική και διαχείριση, τα social media αποφέρουν αρκετά πλεονεκτήματα σε εταιρίες ή αθλητές 

Όταν ο περίγυρος του αθλητή έχει λανθασμένη προσέγγιση για τα social media, πως περιμένουμε ο αθλητής να είναι γνώστης αυτών; 

Ο ρόλος των χορηγών

Είναι σαφές ότι κανείς από τους χορηγούς της κα. Παπαχρήστου (Samsung, Protect & Gamble, adidas) δεν είχε προβλέψει ότι η κα. Παπαχρήστου δύναται να δημιουργήσει ένα δυσάρεστο περιστατικό που θα βλάψει τόσο την ίδια αλλά και το brand name των εταιριών-χορηγών. 

Και όμως το συγκεκριμένο περιστατικό θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν οι χορηγοί (ή ακόμα η ΕΟΕ ή ο ΣΕΓΑΣ), είχαν ελέγξει το προφίλ της κα. Παπαχρήστου στο Twitter. Η κα. Παπαχρήστου ακολουθεί άτομα φίλα προσκείμενα στην Χρυσή Αυγή, έχει ανεβάσει μερικές φωτογραφίες (βλέπε παρακάτω) που δεν συνάγουν με τα Ολυμπιακά και αθλητικά ιδεώδη καθώς επίσης έχει προσθέσει ένα video με τίτλο “Γ** τον κωλότουρκο”.
http://pic.twitter.com/Cf20lpjKβούλα Παπαχρήστου
http://pic.twitter.com/gzl7nOhGβούλα Παπαχρήστου
http://www.youtube.com/watch?v=h1geh_MfaOM hellenic Air!!!!βούλα Παπαχρήστου
Όλα τα παραπάνω αποτελούν “red light” για κάθε χορηγό και είναι απορίας άξιο πως μεγάλες εταιρίες σαν τους χορηγούς της κα. Παπαχρήστου, δεν έλεγξαν τον χορηγούμενο αθλητή τους, βάζοντας σε κίνδυνο το brand name τους. Οι χορηγοί θα έπρεπε να συμβουλέψουν την νεαρή αθλήτρια και να της εξηγήσουν ότι τέτοια tweets μπορούν να βάλουν σε κίνδυνο την καριέρα της. Κάτι τέτοιο είναι σαφές ότι δεν έγινε και τώρα η αθλήτρια βρίσκεται εκτεθειμένη. 

Αρκετοί χρήστες στο Twitter θεώρησαν άμεσα συνυπεύθυνες τις εταιρίες-χορηγούς της κα. Παπαχρήστου και προσκόλλησαν δίπλα στο brand name των εταιριών χαρακτηρισμούς όπως ρατσιστές, νεοναζί κτλπ. Ακολουθούν μερικά παραδείγματα:
Dear @ProcterGamble if you are supporting @papaxristoutj as your #Olympics ambassador, you support neo-nazism in #GreeceCyberella
Dear @ProcterGamble do you agree with the hate speech of your ambassador @papaxristoutj Are you certain you want to be associated with her?thanos koukoulis
Very good job @SamsungHellas & @Samsung, sponsoring the RACIST athlet @papaxristoutj – Great choice, bravo!… #London2012 #OlympicsΡύκιος
Μάλιστα υπό το βάρος της κοινής γνώμης και της bad publicity, η P&G αποσύρθηκε από χορηγός της κα. Παπαχρήστου, κάτι που γνωστοποίησε με το παρακάτω tweet.
@Cyberela We respect the NOC decision. We’re terminating our assoc. w/ Ms Papachristou. Her comments don’t reflect the opinions of P&G.Procter & Gamble

Σχόλια

Είναι γεγονός ότι το περιστατικό θα μπορούσε να προβλεφθεί ή να αντιμετωπιστεί εν την γενέσει του εάν υπήρχαν οι κατάλληλες δομές και το εξειδικευμένο στα social media, προσωπικό. Κάτι τέτοιο δεν συνέβει, με το περιστατικό της κα. Παπαχρήστου να καθιστά σαφές πλέον την ανάγκη ύπαρξης social media κανόνων. 

Οι αθλητικοί οργανισμοί που θα επενδύσουν στην ψηφιακή στρατηγική λαμβάνοντας παράλληλα τα απαραίτητα μέτρα (social media policies, επιμορφωτικά σεμινάρια, σωστή διαχείριση κ.α.) θα προστατεύσουν την εταιρική τους ταυτότητα αξιοποιώντας παράλληλα όλα τα οφέλη των social media.

About Dimitris Christodoulou

Marketing Analytics Manager at IRONMAN and Founder of Sportman.gr

Check Also

Racecheck; Ένα Ελληνικό startup για την αξιολογήση αθλημάτων αντοχής

Τον περασμένο μήνα είχα την χαρά να συναντήσω τον Αλέξανδρο Τάντη, CEO και co-founder της Racecheck στα γραφεία τους στο Λονδίνο. Μαζί …