Σε προηγούμενο άρθρο μας, επιχειρήσαμε να κάνουμε μια εμπεριστατωμένη ανάλυση τόσο του Γερμανικού (1.Bundesliga) όσο και του Αγγλικού πρωταθλήματος (Premier League) και του τρόπου διοίκησης τους. Με βάση εκείνη την ανάλυση, το Γερμανικό μοντέλο φαίνεται να είναι πιο αποδοτικό, να μην παράγει χρέη και να μεγιστοποιεί την εμπορικότητα των ομάδων που συμμετέχουν σε αυτό. Έτσι η πρωτιά της 1.Bundesliga όσον αφορά τις δαπάνες των χορηγών για τις φανέλες των ομάδων της, έρχεται σαν φυσικό επακόλουθο του τρόπου διοίκησης του πρωταθλήματος.
Η νέα έκθεση του International Marketing Reports αναφέρει ότι οι δαπάνες των χορηγών μπορεί να είναι μεγαλύτερες για μερικές ομάδες της Premier League αλλά η 1.Bundesliga ξεπερνάει την Premier League στην κατά μέσο αναλογία. Για τη σεζόν 2011-12, η συνολική δαπάνη των χορηγών για τις φανέλες της Premier League, ανήλθε σε 128 εκατ. €, ενώ για την 1.Bundesliga δαπανήθηκε το ποσό των 121 εκατ. €. Στην Premier League υπάρχουν 20 ομάδες άρα ο μέσος όρος χορηγίας ανέρχεται στα 6,4 εκατ. €, ενώ στην 1.Bundesliga υπάρχουν 18 ομάδες, που σημαίνει ότι η μέση συμφωνία είναι ελαφρώς υψηλότερη και ανέρχεται σε 6.72 εκατ. €.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έκθεσης ο Simon Rines σχολίασε: “Αν κοιτάξετε τις συμφωνίες με λεπτομέρεια, υπάρχει πολύ λιγότερη πόλωση στις Γερμανικές ομάδες από ό, τι στις Αγγλικές“. Η υψηλότερη χορηγική δαπάνη στην Γερμανία έχει κόστος 26.5 εκατ. € και αφορά την συμφωνία της Bayern Munich FC με την Deutsche Telekom, ενώ η χαμηλότερη συμφωνία αφορά την συμφωνία της FC Augsburg με την αυτοκινητοβιομηχανία AL-KO και είναι της τάξεως των 1 εκατ. €. Υπάρχουν πολύ λίγες χορηγικές συμφωνίες με κόστος λιγότερο των 3 εκατ. € ενώ 12 χορηγικές συμφωνίες ξεπερνούν τα 4 εκατ. €. Στην Αγγλία, οι υψηλότερες χορηγικές συμφωνίες αφορούν τις δύο ομάδες του Manchester (22 εκατ. € έκαστος), ενώ οι χαμηλότερες αφορούν την Blackburn Rovers (μηδενικό κόστος, χορηγός είναι ένας φιλανθρωπικός οργανισμός) και την Norwich με 0.3 εκατ. € (Aviva). Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο εννέα σύλλογοι της Premiership έχουν καταφέρει να επιτύχουν εμπορικές συμφωνίες για τις φανέλες τους που ξεπερνούν τα 4 εκατ. € ενώ 11 έχουν συμφωνήσει με λιγότερα από 3 εκατ. €“.
Υπόλοιπα πρωταθλήματα
Τα στοιχεία της έρευνας αναφέρουν ότι οι δαπάνες χορηγών για τις φανέλες για την Ιταλική Serie A έχουν μέσο όρο 4 εκατ. €, η Dutch Eredivisie έχει μέσο όρο 2,1 εκατ. € και Ligue 1 της Γαλλίας ακολουθεί με μέσο όρο 1,5 εκατ. €.
Ωστόσο, η ισπανική Primera Division είναι αυτή που παρουσιάζει τα περισσότερα προβλήματα. Την περασμένη σεζόν, αρκετοί σύλλογοι δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν χορηγική συμφωνία για τις φανέλες τους και αν δεν ήταν υπήρχαν οι συμφωνίες της Barcelona με την Qatar Foundation αξίας 32 εκατ. € και της Real Madrid FC με την Bwin αξίας 21 εκατ. €, τότε η συνολική δαπάνη θα ήταν μόλις 9 εκατ. €, με μέσο όρο 500, 000 € για τις υπόλοιπες ομάδες.
Ο Simon Rines πρόσθεσε: «Αν προσθέσουμε τις εμπορικές συμφωνίες των Real Madrid FC και Barcelona για τα τηλεοπτικά τους δικαιώματα και για τις χορηγίες των φανελών τους, τότε παρατηρούμε ότι η οικονομική ανισορροπία μεταξύ των Ισπανικών συλλόγων μεγαλώνει. Με την επιδείνωση της Ισπανικής οικονομίας, πιθανολογείται ότι η κατάσταση θα γίνει ακόμη χειρότερη. Αρκετές από τις χορηγίες των Ισπανικών συλλόγων είναι με εθνικές εταιρείες και είναι σχεδόν βέβαιο ότι αυτές θα μειώσουν τους προϋπολογισμούς του marketing τους“.
Ελληνικό πρωτάθλημα
Η παρουσία του ΟΠΑΠ στο Ελληνικό πρωτάθλημα της Super League 2011-2012 ήταν κάτι παραπάνω από αισθητή. 14 από τις 16 ομάδες διαφήμισαν στις φανέλες τους τα τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ. Ο ΟΦΗ είχε σαν χορηγό φανέλας την Racers ενώ ο Παναιτωλικός την Go Lucky. Παρουσιάζει ενδιαφέρων το πως θα διαμορφωθεί το τοπίο την επόμενη σεζόν. Η Ελληνική οικονομία είναι σε βαθιά κρίση και οι περισσότερες εταιρίες αναμένεται να μειώσουν τις χορηγίες τους ή και να αποσυρθούν τελείως από το επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Φαίνεται ότι και την επόμενη σεζόν ο ΟΠΑΠ θα αποτελέσει την σανίδα σωτηρίας για τις ομάδες της Super League.